PACT PRACTICE 10 JULI 2020

‘Solliciteren” met Critical Friends

Voor de laatste PACT Practice van het tweede seizoen verzamelden op vrijdag 10 juli verschillende culturele instellingen zich in het Stefanus Theater van ZIMIHC in Overvecht. Als huiswerkopdracht kregen de instellingen, die het zogeheten Pact hadden ondertekend, de taak om zich voor te bereiden voor een fictieve sollicitatie voor een commissie die bestond uit Critical Friends. De sollicitatiecommissie zou vooral letten op wat de culturele instellingen hebben gedaan om de inclusieve doelstellingen uit het ondergetekende Pact van twee jaar geleden.

Confronteren

Na een korte introductie, kopjes koffie en thee en het verdelen van de culturele organisaties onder de twee samengestelde sollicitatiecommissie werden alle bezoekers verzocht om naar verschillende gedeeltes van het gebouw te gaan om daar niet alleen bevraagd te worden door de sollicitatiecommissie, maar ook aandachtig te beluisteren hoe collega’s uit de sector zelf werden bestookt met vragen door de Critical Friends.

Best lief?

Ruim een uur later waren de sollicitatierondes afgelopen en verzamelden alle aanwezigen, met gepaste afstand, zich weer in het grote theatergedeelte van het Stefanus theater. De reacties na afloop van de sollicitaties waren verschillend. Zo riep een medewerker van een culturele instelling dat de commissie ‘’best lief was en dat het wat strenger kon’’. Een Critical Friend die er voor het eerst was stelde juist een hele directe vraag namelijk: “of iemand bereid was om zijn of haar stoel af te staan voor een ander die wel ander geluid en kleur kan vertegenwoordigen in de culturele sector.” De vraag was gericht aan iemand die al ruim 15 jaar werkzaam was in de sector en hij vond het een vraagstelling waar hij maar moeilijk antwoord op kon geven. Hij moest toch ook werken? De discussie dat praten over de kwestie niet voldoende was en dat het tijd was dat mensen stoelen gingen afstaan, ging nog even door. En het werd duidelijk dat die middag niet de oplossing zou worden gevonden voor als het ging om verandering in de culturele sector.

Kortzichtig en eenzijdig

In het laatste onderdeel van middag kregen de bezoekers nog een korte presentatie voorgeschoteld in de vorm van een Powerpoint en enkele sketches uit Nederlandse tv-programma’s. De sketches waren duidelijk illustratief voor hoe de culturele sector anno nu in elkaar zit: kortzichtig en eenzijdig. Vooral de sketch van de Rotterdamse gitaarspeler van Turkse komaf, die door de radio-host min of meer werd geforceerd om op een Turks snaarinstrument een stuk te spelen omdat de omroep anders geen subsidie zou krijgen, zal alle aanwezigen van die middag nog lang bijblijven.

Categorieën: Naslagwerk